zaterdag 28 oktober 2017

Afstand: 10 km

Inschrijfgeld: € 5,00
Deelname: 1e keer

Wandelen in de regio waar ik ook woonachtig ben betekent dat er weinig reistijd is en dat ik bovendien de omgeving en de wandelpaden redelijk goed ken. Vandaag ging de reis naar Wekerom, een dorp ten noorden van Ede want daar startte de 34e editie (begonnen in 1984) van de Pegasus Wandeltocht.

Om 07:42 uur zou ik met de trein vanaf station Veenendaal-De Klomp naar station Ede-Wageningen reizen, maar dat werd tien minuten later door een vertraging, omdat er wild langs de spoorbaan zou hebben gelopen. In de trein was het rustig. Op enkele wandelaars na was de coupé verder leeg.

Bij aankomst in Ede volgde ik de borden waarop werd vermeld dat vervoer naar de startlocatie vanaf het stationsplein zou vertrekken. Dit vervoer was zeer bijzonder want 'Keep Them Rolling' fungeerde als taxi. Alle wandelaars die met het openbaar vervoer naar Ede waren gekomen werden met oude militaire voertuigen naar 's-Heeren Loo gebracht.
Hiervoor moest wel een vervoersbewijs worden aangeschaft voor € 2,-; even kreeg ik het benauwd want ik had slechts 7 euro meegenomen en hield nu nog maar 5 euro over terwijl het inschrijfgeld voor de wandeltocht was vastgesteld op 6 euro ... op hoop van zegen dan maar.

Ik klom in een oude vrachtauto en nam plaats op een bankje. Met mij waren er nog 9 andere passagiers. Nadat de bestuurder de laadklep had gesloten kwam het voertuig hobbelend in beweging. Omdat ik precies naast de laadklep zat, kon ik heerlijk kijken wat er allemaal onderweg gebeurde.

Bij aankomst op 's Heeren Loo herkende ik in de verte klimbos Simia; in 2013 was ik hier eens met een klas op schoolreisje geweest. Het staat nog steeds op m'n lijstje om hier nog een keertje naar terug te keren. Bij inschrijving voor deze wandeltocht kreeg ik één euro korting omdat ik lid ben van de wandelbond; hierdoor had ik precies genoeg geld bij me om het inschrijfgeld te kunnen voldoen.

Nadat ik de routebeschrijving in ontvangst had genomen was het tijd voor een korte sanitaire stop, maar aangezien men daar € 0,30 voor vroeg (en ik dus geen geld meer bij me had), ging ik toch maar op pad. Achter andere wandelaars aan ging ik door een hek van het terrein van 's Heeren Loo af en liep over een breed bospad; aan het eind moest ik naar rechts en kwam op een fietspad van betonplaten te lopen. Aan de linkerkant was een zandbaan voor (waarschijnlijk) militaire voertuigen en tractoren.

Na een flink stuk rechtdoor te hebben gewandeld, moest ik naar links. Hier kwam ik op bekend terrein, want ergens in mei heb ik hier ook een keer gewandeld. De route was verder weinig verrassend of enerverend. De vele lange rechte stukken maakten het erg saai. Na een kleine zeven kilometer besloot ik om het vandaag bij 10 kilometer te houden. Thuis was nog genoeg te doen en daar was nu wat meer tijd voor.

Nadat ik bij het enige controlepunt van de route zelf maar een stempel op m'n wandelkaart had gezet, moest ik de Edese heide op. Het waaide flink waardoor ik mijn tempo kwijt raakte. Ook hier was het weer hetzelfde liedje: lange, lange rechte stukken. Toen mijn navigatie meldde dat ik 10 kilometer had gelopen was er nog geen finish in zicht; sterker nog: ik liep nog midden op de heide.

Uiteindelijk bereikte ik het eindpunt van deze lijnwandeling na 12,5 kilometer. Ik ontving een vaantje, een stempel in mijn wandelboekje en een stempel in  'Wandelpaspoort Veluwe-Vallei'. Terwijl ik mijn boterhammen op at ging iets verder een man onderuit. Omstanders alarmeerden direct 112. Toen ik wegging was de man bij kennis.

Eenmaal buiten werd ik door een prachtig militair voertuig terug naar het station Ede-Wageningen gebracht. Hier kon ik om 11:11 uur de trein pakken en was ik ruim voor het middaguur weer thuis.