zondag 7 januari 2018

Afstand: 20 km

Inschrijfgeld: Gratis i.v.m. lid Wandelvereniging Gelderland
Deelname: 1e keer

Enige tijd geleden besloot ik mijn gewone lidmaatschap van de KWBN om te zetten naar een lidmaatschap via een wandelvereniging. Na enig speurwerk kwam ik uit bij Wandelvereniging Gelderland. De jaarlijkse bijdrage is daar een paar euro minder dan direct bij de KWBN, maar ik 'krijg' meer waar voor mijn geld. Behalve het complete lidmaatschapspakket bij de wandelbond, kan ik ook gratis deelnemen aan 24 wandeltochten in de provincie Gelderland. De keuze was daarom niet moeilijk om vanaf 1 januari j.l. als lid van de Wandelvereniging Gelderland door het leven te gaan.

Toen ik mijn voorbereiding op de Kennedymars van 20 januari a.s. in Hengelo maakte, was mijn oog gevallen op de Snertmars van wandelclub WIOS'81 uit Nijmegen. De route zou afwisselend zijn en voor mijn gevoel zouden er ook een aantal steile klimmetjes in moeten zitten. Nu mijn deelname aan de Kennedymars is verschoven naar 9 juni, moest ik nog besluiten of ik naar Nijmegen af zou reizen of juist niet. Het antwoord was volmondig 'JA'.
Deelname was voor mij immers kosteloos en bovendien ben ik de komende drie weekenden niet in de gelegenheid om lange wandelingen te gaan maken. Eén en één is dan al heel snel twee.

Tegen acht uur stapte ik in de auto met alle benodigdheden in de tas. Gewoontegetrouw doe ik mijn wandelschoenen altijd pas aan als ik met de auto op de plaats van bestemming arriveer. Autorijden met die dingen vind ik niet prettig. Ook vandaag hield ik me aan dit ritueel; maar niet voordat ik mijn jaarlijkse goede daad had verricht. Wachtend voor een verkeerslicht bij Lent, zag ik dat de bestuurder van de auto die voor mij stond zijn voertuig niet meer aan de praat kreeg. Het oude bakkie had het waarschijnlijk koud en liet zijn eigenaar gruwelijk in de steek. Omdat ik altijd bereid ben om te helpen (als het mij tenminste uitkomt), heb ik geholpen om de auto naar een veiligere plaats te duwen. Verder kon ik niets voor de bestuurder betekenen, maar zijn woord van dank ontving ik met genoegen.

Goed ... dan de wandeltocht. Aangekomen bij het startbureau kon ik de auto makkelijk kwijt tegenover het gebouw. Dat was een meevaller. Eenmaal binnen in wijkcentrum 'Ark van Oost' begaf ik me naar de inschrijftafel waar ik niets hoefde te betalen, maar wel een consumptiebon in ontvangst mocht nemen. Ik borg het bonnetje netjes op en zocht een beschikbaar plekje in de volle zaal. Hier maakte ik mijn uitrusting verder in orde. De oordopjes maakten via bluetooth verbinding met m'n telefoon en dus kon de gewenste muziek alvast starten. Een album van Madonna met al haar grootste hits moest me deze zondagmorgen van gezelschap voorzien.

Tijdens het wachten ontmoette ik Jolanda; een beheerder van een Facebook-wandelgroep. Een poosje terug hielp ze mij aan een sticker voor in mijn wandelboekje. Veel tijd voor een praatje was er niet, want het was al bijna 9 uur; het moment van vertrek.

Nadat ik de routebeschrijving in ontvangst had genomen kon ik direct gaan wandelen. De eerste kilometers gingen nog door Nijmegen waar ik een rondje liep om de Sint Maartenskliniek. Daarna ging ik verder richting de Elzenweg in Beek-Ubbergen. Deze weg loopt naar beneden af. Aan de zijkant van de weg is een beekje met snel stromend water. Eén keer moest ik er even overheen stappen.

In het dorpje aangekomen vergat ik bijna een rondje om de Bartholomeuskerk te lopen. Op de hoek was de eerste rust van vandaag. Restaurant Sous les Églises. Ik zag wel een bord op de stoep staan met de aanbieding van vandaag (koffie met appeltaart voor € 4,-) maar liep er vlot voorbij. Ik was immers pas 4 kilometer onderweg en behoefte aan rust was er nog niet. Sterker nog ... ik had niet eens in de gaten dat dit een rustpunt was. Iets verder zag ik de nachtmerrie voor elke postbode ...

Nadat ik via o.a. de Waterstraat het dorp weer had verlaten, ging ik de stuwwallen op. De Duivelsberg mocht ik weer beklimmen. Dit keer met meer geluk dan de vorige keer, want toen kwam ik ten val. Het was behoorlijk steil en m'n kuiten kraakten bij elke stap die ik zette. Desondanks bleef mijn wandelsnelheid nog zeker 5,5 km per uur op dat moment.

Na het klimwerk kwam ik uit bij het tweede rustpunt. Restaurant de Heksendans. Er stond een groot bord op de parkeerplaats, maar ook hierdoor werd ik niet in de verleiding gebracht om naar binnen te gaan. Ik liep dus gewoon door richting het Hampshire Hotel Holthurnsche Hof. De parkeerplaats stond vol, ze deden er ongetwijfeld goede zaken. Direct na het hotel volgde ik het pad naar links om via lekker veel bospaden verder te kunnen wandelen. Qua oriëntatie was ik het eventjes kwijt, maar omdat de pijlen zorgvuldig waren opgehangen, was er geen vuiltje aan de lucht. Ik had dus niet in de gaten dat ik de Zevenheuvelenweg overstak. Een bekende weg voor de wandelaars van de Nijmeegse Vierdaagse. Niet veel verder was een splitsing. Ik ging linksaf en volgde de 20 km-route.

Ik doorkruiste natuurgebied De But en kwam via de Van Haaftenlaan en een bospad op Meerwijkselaan terecht. Deze weg heb ik al eens eerder in tegengestelde richting bewandeld. Op de hoek bij het Afrikamuseum ging ik naar links de Postweg op.

Niet veel verder, op de hoek van het Klappijenpad stond de rust van WIOS'81 opgesteld. Hier kon ik mijn consumptiebon inleveren. Ik kreeg keuze uit een flinke kom erwtensoep of een broodje warme worst. Ik koos voor de tweede optie. Inmiddels had ik al zo'n 16 km gelopen: tijd om eventjes te gaan zitten.

Na het verorberen van het lekkers ging ik weer verder. Het was nu niet ver meer. Ik rekende erop dat het nog zo'n 4 kilometer zou zijn tot aan het wijkcentrum, maar het bleek wat korter te zijn. Hierdoor kon ik na drie uur wandelen al een stempeltje in mijn wandelboekje in ontvangst nemen.

Deze tocht was vandaag circa 18.5 kilometer lang en niet de opgegeven 20 kilometer. Dit kwam doordat een gedeelte van het parcours was afgesloten door de hoge waterstand in oa de Ooijpolder en het Wylerbergmeer.

Ik verwacht dat mijn volgende wandeltocht pas over een paar weken zal zijn. Tot die tijd loop ik zeker mijn lokale rondjes in Veenendaal wel, maar in georganiseerd verband op stap ... ik denk dat het de 4e tocht van de Winter5maandse van Wsv DOS Barchem op zondag 11 februari wel eens kan gaan worden.